top of page
Järngreven 72 px - Peter E Du Rietz ©2024.jpg

EN LÖGN ATT DÖ FÖR

 

När jag skrev »En lögn att dö för» gjorde jag det främst av två anledningar. För det första var jag sugen på att ge mig i kast med steampunk igen, efter att tidigare ha skrivit »Den döende flickan», en saga som riktar sig till barn i åldersgruppen 10-95, och för det andra ville jag utforska genrens mörkare områden.

 

Steampunkens parallella verklighet speglar ofta dagsaktuella spörsmål som blir mer verkningsfulla i skönlitterär form – och det saknas sannerligen inte samhällsfrågor att skriva om. Ibland vill man bara greppa ledande politiker, militärer, företagsledare och profeter av alla de slag i örat och ruska om dem ordentligt tills de vaknar och börjar bete sig anständigt. Det är dessvärre en ouppnåelig dröm. Girighet, fruktan och fanatism går ytterst sällan att resonera med, och försöker man bemöts man ofta av oacceptabel aggressivitet. Man behöver inte gå särskilt långt för att hitta parallella verkligheter, skulle man kunna säga. Då är det betydligt mer verkningsfullt att använda sig av litteratur och film som vapen. Det ger dig dessutom alla verktyg du behöver för att resa i fantasin, vilket är betydligt tryggare och trevligare än att försöka prata förstånd med folk som inte har något. Det skadar inte heller att steampunkens mode, teknik och miljöer är ovanligt fantasieggande, med gott om utrymme för det skitigt råa och sexigt flamboyanta, samtidigt som äventyr och förunderliga ting ständigt väntar bakom hörnet.

Det är lätt att känna igen valda delar av vår egen verklighet när man läser »En lögn att dö för» och det är så klart avsiktligt. I ärlighetens namn vill jag tillägga att det fanns en tredje drivkraft när jag skrev novellen: Jag tycker helt enkelt att luftskepp är urhäftiga.

bottom of page